Страница:Краткий исторический обзор морских походов русских и мореходства их вообще до исхода XVII столетия.pdf/105

Материал из Викитеки — свободной библиотеки
Эта страница была вычитана


идяше къ городу. Видевше же Грецѣ убояшася и ркоша, выславше ко Олгови: «не погубляй городъ, имемъся по дань, якоже хочеши». И стави Олегъ вои, и вынесоша ему брашна и вино, и не прія его; бѣ бо устроено съ отравою. И убояшася Грецѣ и ркоша: «нѣсть се Олегъ, но святый Дмитрій, посланъ на ны отъ Бога». И заповѣда Олегъ дань даяти на 2000 кораблій, по 12 гривнѣ на человѣка, а въ корабли по 40 мужь; няшася Греци по се, и почаша Греци мира просити, дабы не воевалъ Грецькой земли. Олегъ же мало отступивъ отъ города, нача миръ творити съ царема Грецькыми, съ Леономъ и съ Александромъ, посла къ нима въ городъ Карла, Фарлофа, Велмуда, Рулава и Стемида, глаголя: «имѣте ми ся по дань». И ркоша Грецѣ: «чего хочете и дамы ти». И заповѣда Олегъ дати воемъ на 2000 кораблей, по двѣнадцать гривнѣ на ключь, и потомъ даяти уклады на Рускіе городы: первое на Кіевъ, таже и на Черниговъ, и на Переяславъ, и на Полътескъ, и на Ростовъ, и на Любечь, и на прочая городы; по тѣмъ бо городомъ сѣдяху князья подъ Ольгомъ суще...... Царь же Леонъ съ Олександромъ миръ створиста съ Ольгомъ, имѣшеся по дань и ротѣ заходивше межи собою, цѣловавше сами крестъ, а Ольга водиша и мужей его на роту; по Рускому закону кляшася оружьемъ своимъ, и Перуномъ богомъ своимъ, и Волосомъ скотьимъ богомъ, и утвердиша миръ. И рече Олегъ: «исшійте прѣ паволочиты Руси, а Словѣномъ кропійныя», и бысть тако; и повѣсиша щиты своя въ вратѣхъ, показующе побѣду, и поиде отъ Царяграда. И въспяша Русь прѣ паволочитые, а Словѣне кропійныя, и раздра я вѣтръ, и ркоша Словѣнѣ: «имемъся своимъ толъстинамъ, не даны суть Словѣномъ прѣ кропинныя». И приде Олегъ къ Кіеву, неся золото, и паволокы, и овощи, и вина и всяко узорочье; и празваша Ольга вѣщій: «бяху бо людіе погани и невѣголоси». Почти эти же словами описанъ Олеговъ походъ въ Первой Софійской лѣтописи, стр. 93, и въ лѣтописи Никоновской, I стр. 29. — См. также Карамзина I стр. 130 и слѣд. Устрялова, Русская Исторія, изданіе четвертое. С. П. Б. 1849. I. 38—39 и Арцыбашева I, 21. — О щитѣ, повѣшенномъ Олегомъ на воротахъ Константинополя, см. выше, пр. 24.

(26) Содержаніе этого договора помѣщено у Нестора, стр. 13—16.

(27) Несторъ 18: «Въ лѣто 6421 (913). Поча княжичи Игорь по Ользѣ».

(28) Frähn jbn Foszlan's und anderer Araber Berichte über die Russen alterer Zeit. S. P. B. 60—62. 244—247. Въ журналѣ Министерства Народнаго Просвѣщенія. 1833. Ч. V, стр. 229—287, статья Г. Григорьева о древнихъ походахъ Руссовъ на Востокъ. — Карамзинъ I прим. 364. — Бутковъ 22.

Тот же текст в современной орфографии

идяше к городу. Видевше же Греце убояшася и ркоша, выславше ко Олгови: «не погубляй город, имемся по дань, якоже хочеши». И стави Олег вои, и вынесоша ему брашна и вино, и не прия его; бе бо устроено с отравою. И убояшася Греце и ркоша: «несть се Олег, но святый Дмитрий, послан на ны от Бога». И заповеда Олег дань даяти на 2000 кораблий, по 12 гривне на человека, а в корабли по 40 мужь; няшася Греци по се, и почаша Греци мира просити, дабы не воевал Грецькой земли. Олег же мало отступив от города, нача мир творити с царема Грецькыми, с Леоном и с Александром, посла к нима в город Карла, Фарлофа, Велмуда, Рулава и Стемида, глаголя: «имете ми ся по дань». И ркоша Греце: «чего хочете и дамы ти». И заповеда Олег дати воем на 2000 кораблей, по двенадцать гривне на ключь, и потом даяти уклады на Руские городы: первое на Киев, таже и на Чернигов, и на Переяслав, и на Полтеск, и на Ростов, и на Любечь, и на прочая городы; по тем бо городом седяху князья под Ольгом суще… Царь же Леон с Олександром мир створиста с Ольгом, имешеся по дань и роте заходивше межи собою, целовавше сами крест, а Ольга водиша и мужей его на роту; по Рускому закону кляшася оружьем своим, и Перуном богом своим, и Волосом скотьим богом, и утвердиша мир. И рече Олег: «исшийте пре паволочиты Руси, а Словеном кропийныя», и бысть тако; и повесиша щиты своя в вратех, показующе победу, и поиде от Царяграда. И вспяша Русь пре паволочитые, а Словене кропийные, и раздра я ветр, и ркоша Словене: «имемся своим толстинам, не даны суть Словеном пре кропинныя». И приде Олег к Киеву, неся золото, и паволокы, и овощи, и вина и всяко узорочье; и празваша Ольга вещий: «бяху бо людие погани и невеголоси». Почти эти же словами описан Олегов поход в Первой Софийской летописи, стр. 93, и в летописи Никоновской, I стр. 29. — См. также Карамзина I стр. 130 и след. Устрялова, Русская история, издание четвертое. С. П. Б. 1849. I. 38—39 и Арцыбашева I, 21. — О щите, повешенном Олегом на воротах Константинополя, см. выше, пр. 24.

(26) Содержание этого договора помещено у Нестора, стр. 13—16.

(27) Нестор 18: «В лето 6421 (913). Поча княжичи Игорь по Ользе».

(28) Frähn jbn Foszlan's und anderer Araber Berichte über die Russen alterer Zeit. S. P. B. 60—62. 244—247. В журнале Министерства Народного Просвещения. 1833. Ч. V, стр. 229—287, статья г-на Григорьева о древних походах руссов на Восток. — Карамзин I прим. 364. — Бутков 22.