Юности честное зерцало/1717 (ДО)/4

Материал из Викитеки — свободной библиотеки
Юности честное зерцало — Дѣвїческои чести и добродѣтели вѣнецъ
авторъ неизвѣстенъ
См. Оглавленїе. Изъ сборника «Юности честное зерцало, или показанїе къ жїтеїскому обхожденїю. — Санктъ Пїтербурхъ, 1717.». Опубл.: 1717. Источникъ: Сканы, размещённые на Викискладе

[46-47]
ДЕВЇЧЕСКОИ ЧЕСТИ
и добродѣделеи вѣнецъ.
Состоящеи въ послѣдующїхъ двадесяти добродѣтеляхъ. А имянно.

 Охота, и любовь къ слову, и службѣ божеи, истїнное познанїе бога, страхъ божїи, смїренїе, прїзыванїе бога, благодаренїе, исповѣданїе вѣры, почїтанїе родїтелемъ, трудолюбїе, благочїнїе, прївѣтлївостъ, мїлосердіе, чїстота тѣлесная, стыдлївость, воздержанїе, цѣломудрїе, бережлївость, щедрота, правосердїе, и молчалївость, и протчая.

1. Первая добродѣтель, которая благонравной и благочестнои дѣвїцѣ прїлїчна и прїгожа. есть охота и любовь къ слову божїю, и правои вѣрѣ, охотно ходїть [48-49]въ церквы, и въ школы, учїтца чїтать, пїсать, и молїтца прїлѣжно, слушать словеса божія, оное размышлять, и прїмѣчать охотно, къ исповѣди и святому прїчастїю ходїть, катїхїсїсъ просто и со истолкованїемъ съ нѣкоторыми псалмами, и прїтчи святаго пїсанія наїзусть умѣть, и протчая.

2. Вторая добродѣтель дѣвїцы есть: истїнное познаніе бога, и слова его, правое разумѣнїе въ творенїи божїи, и въ артїкулахъ, или членахъ нашея православныя вѣры.

3. Третїя добродѣтель дѣвїческая есть, дѣвїческои страхъ къ богу, когда человѣкъ размышляя гнѣвъ божїи за грѣхи своя, отъ сердца убоїтся, и гнѣва божїя, и страшнаго его суда устрашїтся, грѣха убѣгнетъ, богу и родїтелемъ съ должнымЬ почтенїемЪ и послушностїю покорїтся. а наїпаче по воли божїеи, и по слову его, все свое намѣренїе управлять будетъ.

4. Четвертая дѣвїческая добродѣтель есть смїренїе, когда всякъ въ истїнномъ страсѣ божїи свою собственную слабость прїзнаетъ, и всѣмъ сердцемъ себя богу подвержетъ, какъ въ прїнадлежащїхъ дѣлахъ прїзванія своего, которыя съ помощїю божїею зачїнаетъ такъ и наказанїи, и въ прїятномъ крестѣ, которой съ терпѣнїемъ и покоренїемъ носїтъ, при томъ блїжнему своему надлежащую и должную честь являетъ.

5. Здѣ послѣдуетъ пятая дѣвїческая добродѣтель, то есть: молїтва и прїзыванїе бога, когда [50-51]чсловѣкъ отъ всещедраго бога, которои въ словѣ евангелїа своего и въ сынѣ своемъ открылся. всякїхъ вѣчныхъ и времянныхъ даровъ просїтъ, и уповаетъ, что услышанъ будетъ по обѣщанїю ходатая Господа Їисуса Хрїста.

6. Шестая добродѣтель есть благодаренїе во первыхъ къ богу, когда кто сердцемъ и устнами исповѣдуетъ, что всякое благо не отъ себя, но отъ бога получаемо бываетъ. по томъ и ко благодѣтелнымъ людемъ, когда кто прїзнаетъ и исповѣдуетъ, что отъ другова получїлъ благое. и не токмо оному на словахъ являть себя благодарна, но и дѣломъ оное воздать, и наградїть должно по возможности.

7. Въ седмыхъ слѣдуетъ исповѣданіе вѣры, въ которомъ хрїстїанїнъ твердую и постоянную волю, и хотѣніе имѣетъ предъ богомъ, и человѣки, чїстое ученїе евангелїа исповѣдать, и при томъ исповѣданїи и вѣрѣ оставатїся, не смотря ни на какои страхъ, завїсть, напасть, и муку изгнанїя.

8. Осмая дѣвственная добродѣтель касается четвертои заповѣди, то есть: должное почтенїе родїтелемъ, и онымъ, которыя вмѣсто ихъ бываютъ. сїя добродѣтель весма преизящна, и украшаетъ дѣвїцъ безмѣрно лѣпо. ибо Соломонъ самъ въ прїтчахъ, въ главѣ первой, о сеи тако глаголетъ: оное есть предївное украшенїе главѣ, [52-53]и яко грївна златая о выи ихъ. Того ради бываютъ такїя дщери родїтелемъ своїмъ, и другїмъ честнымъ людемъ благопрїятны, угодны богу, и получатъ мїлость не токмо родїтелеи своїхъ, но и отъ непрїятелеи, яко їсторїа свїдѣтелствуетъ о нѣкоеи мїлосердои дщери, которая матерь свою плененную, юже непрїятель хотя гладомъ въ темнїцѣ умертвїти, таїно посѣщая, въ темнїцѣ сосцами своїми гладъ ея утоляла, и чрезъ долгое время тако жївотъ ея спасала. что увѣдавъ рїмляне, сї велїкою угодностїю матерь ея свободїли, и сломавъ оную темнїцу, на мѣстѣ томъ церковь состроїли, которую церковь страха божїя имяновали. и тако сїя добродѣтель есть истїннои прїзнакъ сущаго дѣвїческаго смїренія, и страха божїя. такъ же потребуетъ честь, да бы родїтелеи своїхъ, или оныхъ, которыя вмѣсто ихъ бываютъ, по повелѣнію божїю за отца и матерь свою почїтать. оныхъ бо самъ богъ устроїлъ, и уставїлъ, да чрезъ нїхъ и мы дѣїствовать будемъ. того ради должно имъ отъ сердца всякого добра желать, и оныхъ велми почїтать, яко вышніи даръ отъ бога на земли честно содержать, честно о нїхъ мыслить и говорить, оныхъ за мудрыхъ и благочестївыхъ людеи почїтать, и со особлївымъ почтенїемъ и смїренїемъ къ нїмъ говорїть, яко Сїрахъ во главѣ седмои упомїнаетъ: чти отца твоего всѣмъ сердцемъ, и не забуди коль [54-55]горко быть матери о тебѣ. Товїя въ главѣ четвертои: Чти матерь твою во вся дни жївота твоего, воспомяни колїки напасти имѣла носяи тя во утробѣ своеи.

9. Нынѣ прїступїмъ къ девятои добродѣтели, которая младымъ дѣвїцамъ прїстоїна, а оная есть трудолюбїе, да бы человѣкъ изъ младости прївыкалъ къ работѣ, и мыслїлъ, длячего оная ему отъ бога наложена и опредѣлена. и когда кто оное отправляетъ, что званїю и чїну его прїнадлежїтъ, то онои и благословенїе наслѣдїтъ. при томъ должно все попеченїе мысли, и прїлѣжанїе, къ тому устремїть, да бы то что въ прїзванномъ чїнѣ дѣлать ему повелѣно, со всякїмъ прїлѣжанїемъ, вѣрностїю, охотою, скоростїю и постоянствомъ исправїть могъ, богу въ честь и во всенародною пользу.

10. Десятая дѣвїческая добродѣтель называется благочїнїе, и постоянство, когда человѣкѣ все свое ѕлое желанїе, похоти, и прелести, тако обуздавъ воздержїтъ, что въ рѣчахъ, въ поступкахъ, и въ дѣлахъ всегда всякои усмотрїть можетъ, что сердце оного богобоязлїво. любяи благочїнїе и постоянство, а протївъ того ненавїдяи всякїхъ ѕлострастїи, и легкомыслїя бѣгая. и такїмъ образомъ обрящетъ мїлость отъ бога, и отъ человѣкъ получїтъ себѣ благодать. въ протчемъ имѣютъ младыя дѣвы, и младыя жены, всегда въ благочїнїи обучатца, [56-57]и гдѣ ни будучи, вездѣ, хотя на постелѣ въ домѣ, на торжїщѣ, на улїцѣ, въ церквѣ, или въ бесѣдѣ, или въ банѣ, колїко можно подражать постоянству. яко о семъ Апостолъ Павелъ напомїнаетъ къ рїмляномъ во 12 главѣ: подражаїте постоянству предъ кїиждомъ: а протївъ того должни всякїхъ побужденїи къ ѕлочїнству, и всякой ѕлои прелести бѣгать: яко ѕлыхЪ бесѣдъ, нечїстаго обычая и поступковъ, скверныхъ словъ, легкомысленныхъ и прелестныхъ одеждъ, блудныхъ пїсмъ, блудныхъ пѣснеи, скверныхъ баснеи, сказокъ, пѣснеи, їсторїи, загадокъ, глупыхъ пословїцъ, и ругателныхъ забавъ и издѣвокъ. ибо сїе есть мерзость предъ богомъ.

11. Здѣ прїступїмъ по чїну къ добродѣтели прївѣтлївости, еиже и другїя подобныя добродѣтели касаются. а имянно: кротость, терпѣнїе, прїятство, и исхожденїе, услужлївость сї благочестными, доброе имѣть содружество, нїкого нарочно, или съ умыслу не изобїжать. ко всякому быть услужлїву, блїжняго сожалѣть, терпѣть, ласкову и едїнодушну быть, а не себя представлять весма, и паче другїхъ непорочна въ повседневнои бесѣдѣ прїятлїво ї тїхо обходїтїся. съ чуждымъ говорїть учтїво, отвѣщать ласково, другїхъ охотно слушать, и всякое доброжелателство показывать въ поступкахъ, словахъ, и дѣлахъ, которыя добродѣтели выше всѣхъ мѣръ украшаютъ дѣвїцу. [58-59]

12. По сеи добродѣтели слѣдуетъ мїлосердїе, что человѣкъ мїлосердуетъ о нїщемъ, и со благонравїемъ сожалѣнїе и терпѣнїе имѣетъ, да бы и ему взаїмно помощи рука слѣдовать могла.

13. Третїя надесять добродѣтель прїстоїная дѣвїцамъ есть стыдлївость: когда человѣкъ ѕлои славы, и безчестїя боїтся, и явнаго грѣха бѢгаетъ, и опасаяся гнѣва божїя, и ѕлои совѣсти, такъ же и честныхъ людей, которыя їногда о иныхъ какъ кто жїветъ: худо или добро разсуждать могутъ. Вся своя желанїя и похоти усмїряетъ, да бы въ словахъ и въ дѣлахъ такъ себя явїть, что онои съ натурою правымъ умомъ, и съ обычаемъ другїхъ людеи согласенъ, что и всякои похвалїтъ.

14. Четвертая надесять дѣвственная добродѣтель есть чїстота тѣлесная, въ которои дѣвїца умываясь, въ честнои одеждѣ, и прїстоїномъ убранствѣ чїсто себя содержать їмѣетъ. такїмъ образомъ; чтобъ съ однои стороны гордости, а съ другои сквернои не было поступки, ежели токмо кто право о томъ разсуждать будетъ.

15. Здѣ же нынѣ послѣдуетъ воздержанїе и трезвость, когда человѣкъ въ ѣствѣ, и пїтїи желанїе свое, и хотѣнїе тако умѣренно укращаетъ, что съ однои стороны не можетъ въ молїтвѣ своеи и въ повседневномъ трудѣ помѣшанъ быть отъ отягченїя тѣлесного, а съ другои стороны здравїя своего, и спокоїства по вседневнымъ истощанїемъ и голодомъ помѣшать и разрушїть. [60-61]

16. Шестая надесять добродитель есть дѣвственное цѣломудрїе, когда человѣкъ безъ всякого пороку, или съ другїми смѣшенїя и безъ прелести плотскїя наружно, и внутренно душею, и тѣломъ, чїсто себя внѣ супружества содержїтъ, и сїя добродѣтель ѕѣло удобно равняется и уподоблена, о которомъ всѣмъ и каждому извѣстно.

17. Седмая надесять добродѣтель есть бережлївость и довольство, когда человѣкъ въ настоящемъ времяни тѣмъ, что ему богѣ опредѣлїлъ довольствуется. помогаетъ убогїмъ, и блїжняго носїтъ тяготу, и свое имѣнїе которое онъ от бога честно получїлъ осторожно и бережно хранїтъ. и їзъ оного столко расточаетъ, какъ потребность позоветъ.

18. Осмая надесять добродѣтель дѣвїческая, есть благотворенїе, благодѣянїе и щедрота, когда человѣкъ изъ собственнаго своего нищымъ удѣляетъ, и онымъ служїтъ изъ прїроднои [или натуралнои] должности, когда гдѣ потребно явїтся, такъ, чтобъ въ томъ не было скупости или проторжлївости имѣнїю.

19. Девятая надесять добродѣтель дѣвїческая имѣетъ быть правосердїе, вѣрность, и правда, когда человѣкъ мнѣнїе сердца своего истїнно, праведно, ясно, и чїсто открываетъ, и объявляетъ, и слова и дѣла другїхѣ людеи со благоволяетъ: а что сумнїтелно говорено, или сдѣлано бываетъ къ лутчему толкуетъ, и изъ ясняетъ. а безъ країнеи, и важнои [62-63]прїтчїны о мысли, и намѣренїи другаго, ради подозрѣнїя во ѕлѣ, не разсуждаетъ. и когда кому добра желаетъ, то имѣетъ быть изъ прямого добраго сердца, а не лїцемѣрно, должно о благополучїи, и счастїи другаго отъ сердца срадоватїся и веселїтїся.

20. Нынѣ прїступїмъ къ двадесятои и послѣднеи добродѣтели дѣвїческои, а имянно къ молчалївости. Прїрода устроїла намъ токмо одїнъ ротъ, или уста, а уши даны два. тѣмъ показуя, что охотнѣе надлежїтъ слушать, нежели говорїть, сему и древнїя дѣтеи своїхъ обучали. когда прїїдешъ въ чуждеи домъ, то буди слѣпъ, глухъ, и нѣмъ, которое тебѣ можетъ въ молчалївость прїчтено быть.